dissabte, de setembre 01, 2007

COSMOVISIÓN

Servidor tiene faena lidiando con máquinas y formatos de vídeo, y los textos largos no volverán antes de una semana (seguro que acabo de alegrar el día a más de uno), pero no quería dejar de compartir con quien quiera que esté ahí la cita que abre el último libro que he empezado (que se suma a otros cuatro o cinco más). El libro es Diccionario crítico de mitos y símbolos del nazismo, de Rosa Sala Rose. La autora estructura los temas de la introducción a partir de la conversación mantenida por William L. Shirer, corresponsal de NBC, con su criada alemana el 14 de septiembre de 1939, poco después de la invasión de Polonia, de la que hoy se cumplen 68 años.

-«¿Por qué los franceses nos están haciendo la guerra? -preguntó la criada.
-«¿Por qué les están haciendo la guerra ustedes a los polacos? -repliqué.
-«Hum -dijo ella, con el rostro inexpresivo-. Pero los franceses son seres humanos -repuso finalmente.
-«Y quizá los polacos también lo sean -objeté.
-«Hum -respondió ella, inexpresiva otra vez».

A mí me dejó a cuadros.

3 comentaris:

dAvidet ha dit...

ais!!!!

L'altre dia vaig anar a vore Cabaret, el musical, també reflexiona sobre el nazisme.

El problema es que realment la 2GM no va servir per a res (a nivell humà no evolucionarem massa que diga'm). Protegirem Europa, i tampoc tota, de patir la barbàrie...però tan sols una microcàpsula aparent per deixar a fora de la nostra visiò el que ens molesta!

cuida't...i Sort...

Senador Lombrith ha dit...

Voldràs dir que A TU no t'ha servit de res, xiquet. Molts s'enriquiren, Europa quedà destrossada i incapaç d'enfrontar més guerres i els EUA es convertiren en potència hegemònica sense competidors.

I tampoc "protegírem Europa". Ni tu ni jo havíem nascut. A qui et refereixes amb eixe "nosaltres"? Si parles dels aliats, Espanya no hi formava part. Era formalment neutral i, en cas de recolçar algú, s'inclinava per la "revolució nacionalsocialista".

No dubte que molts dels conceptes del nazisme pervisqueren després de la 2GM al bàndol aliat, i que el feixisme ha arribat als nostres dies sota el nom d'un "sistema democràtic" que té poc a veure amb la democràcia.

(au, ja m'he desfogat. Cuida't tu també)

dAvidet ha dit...

Estimat!...he dit a nivell humà! en quant a valors possitius, en instrucció civica, que ens fes millors persones, llamale como quieras...Obviament que añgú s'enriquí, obviament que algú experimentà, i algunes coses canviarem...
Amb el nosaltres parle dels primers pasos per a la Unió Europea, on Spain no pintava faba,...però no parlava com "español".
:P